یکی از مشکلاتی که فرودگاه ها می توانند برای مناطق مسکونی و افرادی که در نزدیکی آنها در حال زندگی هستند ایجاد کنند آلودگی صوتی است که به علت رفت و آمد هواپیماها ایجاد می شود. به همین علت است که آنها را در خارج شهر احداث می کنند. ولی گاهی اوقات فرودگاه ها نزدیک مناطق مسکونی هستند برای همین باید راه حل هایی برای کاهش آلودگی صوتی در نظر گرفته شود. یکی از این فرودگاه ها در آمستردام هلند است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را از راه حل جالب این فرودگاه برای کاهش آلودگی صوتی مطلع کنیم.


فرودگاه اسخیپول آمستردام در ۹ کیلومتری جنوب غربی شهر قرار دارد و سومین فرودگاه شلوغ اروپا و یکی از شلوغ ترین فرودگاه های جهان است. هر سال به طور متوسط بیش از ۶۳ میلیون مسافر با بیش از ۴۷۹ هزار پرواز از این فرودگاه به شهرهای مختلف دنیا جابجا می شوند. به طور متوسط هر روز حدود ۱۳۰۰ پرواز از این فرودگاه انجام می شود و این یعنی در هر دقیقه تقریبا یک هواپیما بر فراز این فرودگاه به پرواز درمی آید.

پست و هموار بودن این محل باعث شد که برای اولین بار در سال ۱۹۱۶ برای ساخت فرودگاه مورد توجه ارتش هلند قرر بگیرد. دهه ها گذشت و گذشت تا اینکه این دشت وسیع یکی از پرجمعیت ترین مناطق کشور شد و سر و صداهایی که هوپیماها راه می انداختند به مشکلی آزاردهنده برای ساکنان این محل تبدیل شد.


از آن جایی که هیچ دره یا تپه ای در دشت وجود نداشت تا مانعی برای انتشار امواج صوتی باشد صدای هواپیماها در سراسر دشت پخش می شد و سال ها ساکنان از صداهای ایجاد شده از فرود هواپیماها شکایت می کردند. وقتی فرودگاه طولانی ترین باند خود را در سال ۲۰۰۳ افتتاح کرد آلودگی صوتی به اوج خود رسید و مردم صدای این هواپیماها را تا ۲۸ کیلومتر آن طرف تر هم حس می کردند.

فرودگاه یک شرکت معماری و یک نقاش مناظر به نام «پل دی کورت» را مامور کرد تا مشکل آلودگی صوتی هواپیماها را حل کنند. شاید تعجب کنید که نقاش چشم اندازهای طبیعی چگونه می خواهد این مشکل را حل کند؟ ایده استخدام نقاش مناظر برای حل این مشکل فنی کاملا اتفاقی ایجاد شد. در سال ۲۰۰۸ بعد از تلاشی ناموفق در کنترل این آلودگی صوتی، کارکنان فرودگاه به این نکته پی بردند که بعد از اینکه زمینی کشاورزی در آنسوی باند شخم زده شد آلودگی صوتی کمتر شده است.

به همین دلیل «پل دی کورت» چندین کانال باریک و پرچین را در بخش جنوب غربی فرودگاه، دقیقا در کنار باند ایجاد کرد فاصله بین برآمدگی های این پرچین ها دقیقا برابر با طول موج سرو صداهای فرودگاه بود. ایجاد ۱۵۰ شیار راست و متقارن با برآمدگی ۱/۸ متر در بین آن ها سر و صدا را به نصف رساندند.


پل دی کورت در واقع تجربه های فیزیک دان موسیقی دان آلمانی به اسم ارنست کلادنی را به تصویر در آورد، فیزیک دانی که تحقیقات او در زمینه صوت ها زمینه ای برای علم آکوستیک مدرن شد. این فرودگاه در تلاش است تا بتواند آلودگی صوتی را با تغییر ساعت فرود هواپیماها و نو کردن ناوگان هواپماها بیشتر کاهش دهد برنامه هایی که می تواند آلودگی صوتی را تا ۱۰ دسیبل کمتر کند.